Brugt bil i Danmark

flexleasing

Siden kilometertælleren blev standardudstyr i automobiler, har der på brugte biler været rigtig mange tilfælde af ændring af kilometertallet, afmontering af kilometer kablet eller udskiftning af instrumentet, i den hensigt at skjule bilens virkelige kilometertal over for køberen.

Find brugte biler her: https://www.biltorvet.dk/

Har bilen du kigger på kørt 260.000 km, men ligner en brugt gammel bil, så skal du nok tjekke bilen for nedenstående tjekliste. Det er nemlig ofte at biler, som har kørt 260.000 km. nærmere har kørt 400.000 km. og det betyder rigtig meget for bilens pris og levetid, hvor meget en bil har kørt.

Pendlerbiler og biler, der bruges af handelsrejsende nemt kan have kørt 45-50.000 km om året.

Når man har fundet den bil, man ønsker at købe, bør man gennemgå den grundigt. Du skal altid være opmærksom på at hvis bilen er importeret, da det er her der oftest ses en tendens til at skjule kilometertallet.

Danske biler har i venstre side under “synsrapport” her kan du kontrollere hvad bilen viste ved sidste syn. De fleste biler kommer til syn 1. gang, når de er ca 4 år.

Gå en tur rundt om den, åben døre og klapper. Der er en række forskellige ting, som kan være tegn på at bilen har kørt meget langt.

Se tjekl isten her:

  • Check altid servicebogen.
  • Spørg, hvor bilen er blevet vedligeholdt, og serviceret .
  • Tjek for næste olieskift. Der kan sidde service eller olieskift mærkater som viser hvornår næste olieskift eller tandrem skiftet skal ske.
  • Nye dæk, selvom bilen umiddelbart ikke har kørt så langt?
  • Tjek om køleslangerne eller spændebåndene er forholdsvis nye og om batteriet er gammelt. Der er altid en datomærkning på batterierne.
  • Mærkater på ruderne. Tjek om der fx. er schweiziske autobahn vignetter for 4 forskellige år. Hvis der er det er der nok fiflet lidt med kilometertælleren.
  • tjek bilen indvendigt. Er der mange tegn på slid.
  • Gå efter det overordnet. Dørbeklædning er den fedtet, er sædepolstringen slid eller gammelt at kigge på, er rattet slidt helt ned, så det er helt blankt, er gearknoppens læder helt blankt, er pedal gummiernes riller nærmest væk, eller andre tegn på at en eller flere af disse er udskiftet?